Saturday, October 9, 2010

.bakal suamiku seorang engineer (^^,)

.

Salam Readers~

Suami saya adalah seorang jurutera, saya mencintai sifatnya yang semulajadi dan saya menyukai perasaan hangat yang muncul dihati saya ketika bersandar dibahunya. 3 tahun dalam masa perkenalan dan 2 tahun dalam masa pernikahan, saya harus akui, bahawa saya mulai merasa letih…lelah, alasan-alasan saya mencintainya dulu telah berubah menjadi sesuatu yang menjemukan. Saya seorang wanita yang sentimental dan benar-benar sensitif serta berperasaan halus.

Saya merindui saat-saat romantis seperti seorang anak kecil yang sentiasa mengharapkan belaian ayah dan ibunya. Tetapi, semua itu tidak pernah saya perolehi. Suami saya jauh berbeza dari yang saya harapkan. Rasa sensitifnya kurang. Dan ketidakmampuannya dalam menciptakan suasana yang romantis dalam perkahwinan kami telah mematahkan semua harapan saya terhadap cinta yang ideal. Suatu hari, saya beranikan diri untuk mengatakan keputusan saya kepadanya, bahawa saya inginkan penceraian. "Mengapa?" Dia bertanya dengan nada terkejut.

"Siti letih, Abang tidak pernah cuba memberikan cinta yang saya inginkan.." Dia diam dan termenung sepanjang malam di depan komputernya, nampak seolah-olah sedang mengerjakan sesuatu, padahal tidak.

Kekecewaan saya semakin bertambah, seorang lelaki yang tidak dapat mengekspresikan perasaannya, apalagi yang boleh saya harapkan daripadanya? Dan akhirnya dia bertanya.

"Apa yang Abang boleh lakukan untuk mengubah fikiran Siti?" Saya merenung matanya dalam-dalam dan menjawab dengan perlahan.

"Siti ada SATU soalan, kalau Abang temui jawapannya di dalam hati Siti, Siti akan mengubah fikiran Siti; Seandainya, Siti menyukai sekuntum bunga cantik yang ada di tebing gunung dan kita berdua tahu jika Abang memanjat gunung-gunung itu, Abang akan mati. Apakah yang Abang akan lakukan untuk Siti?"

Dia termenung dan akhirnya berkata, "Abang akan memberikan jawapannya esok." Hati saya terus gundah mendengar responnya itu.

Keesokan paginya, dia tidak ada di rumah, dan saya menenui selembar kertas dengan coretan tangannya di bawah sebiji gelas yang berisi susu hangat yang bertuliskan. ..

"Sayangku, Abang tidak akan mengambil bunga itu untukmu, tetapi izinkan Abang untuk menjelaskan alasannya." Kalimah pertama itu menghancurkan hati saya. Namun, saya masih terus ingin membacanya.

"Siti boleh mengetik di komputer dan selalu mengusik program di dalamnya dan akhirnya menangis di depan monitor, Abang harus memberikan jari-jari Abang supaya boleh membantu Siti untuk memperbaiki program tersebut."

"Siti selalu lupa membawa kunci rumah ketika Siti keluar, dan Abang harus memberikan kaki Abang supaya boleh menendang pintu, dan membuka pintu untuk Siti ketika pulang."

"Siti suka jalan-jalan di shopping Kompleks tetapi selalu tersasar dan ada ketikanya sesat di tempat-tempat baru yang Siti kunjungi, Abang harus mencari Siti dari satu lot kedai ke satu lot kedai yang lain mencarimu dan membawa Siti pulang ke rumah."

"Siti selalu sengal-sengal badan sewaktu ‘teman baik’ Siti datang setiap bulan, dan Abang harus memberikan tangan Abang untuk memicit dan mengurut kaki Siti yang sengal itu."

"Siti lebih suka duduk di rumah, dan Abang selalu risau Siti akan menjadi ‘pelik’. Dan Abang harus membelikan sesuatu yang dapat menghiburkan Siti di rumah atau meminjamkan lidah Abang untuk menceritakan hal-hal kelakar yang Abang alami."

"Siti selalu menatap komputer, membaca buku dan itu tidak baik untuk kesihatan mata Siti, Abang harus menjaga mata Abang agar ketika kita tua nanti, abang dapat menolong mengguntingkan kukumu dan memandikanmu. "

"Tangan Abang akan memegang tangan Siti, membimbing menelusuri pantai, menikmati matahari pagi dan pasir yang indah. Menceritakan warna-warna bunga yang bersinar dan indah seperti cantiknya wajahmu."

"Tetapi sayangku, Abang tidak akan mengambil bunga itu untuk mati. Kerana, Abang tidak sanggup melihat air matamu mengalir menangisi kematian Abang."

"Sayangku, Abang tahu, ada ramai orang yang boleh mencintaimu lebih daripada Abang mencintai Siti."

"Untuk itu sayang, jika semua yang telah diberikan oleh tangan, kaki, mata Abang tidak cukup bagi Siti. Abang tidak akan menahan diri Siti mencari tangan, kaki dan mata lain yang dapat membahagiakan Siti."

Airmata saya jatuh ke atas tulisannya dan membuatkan tintanya menjadi kabur, tetapi saya tetap berusaha untuk terus membacanya lagi.

"Dan sekarang, Siti telah selesai membaca jawapan Abang. Jika Siti puas hati dengan semua jawapan ini, dan tetap inginkan Abang tinggal di rumah ini, tolong bukakan pintu rumah kita, Abang sekarang sedang berdiri di luar sana menunggu jawapan Siti. Tetapi, jika Siti tidak puas hati, sayangku…biarkan Abang masuk untuk mengemaskan barang-barang Abang, dan Abang tidak akan menyulitkan hidupmu. Percayalah, bahagia Abang bila Siti bahagia."

Saya terpegun. Segera mata memandang pintu yang terkatup rapat. Lalu saya segera berlari membukakan pintu dan melihatnya berdiri di depan pintu dengan wajah gusar sambil tangannya memegang susu dan roti kesukaan saya.

Oh! Kini saya tahu, tidak ada orang yang pernah mencintai saya lebih dari dia mencintai saya. Itulah cinta, di saat kita merasa cinta itu telah beransur-ansur hilang dari hati kita kerana kita merasa dia tidak dapat memberikan cinta dalam ‘kewujudan’ yang kita inginkan, maka cinta itu telah hadir dalam ‘kewujudan’ yang tidak pernah kita bayangkan sebelum ini. cuba kita ambil ikhtibar dari cerita ini.. :)

------------

Tak tahu kenapa mata I masuk habuk bila baca cerita dekat atas ni. I share dari facebook seorang teman. Touching lah pulak. I mahukan seorang suami seperti jurutera diatas. Aminnn~ Mungkin 3-4 tahun lagi? Siapa tahu? Kan kan kan? :")

Kepada bakal-bakal jurutera, sila ambil perhatian okeyhh! Muahahaha~~

Haish budak intan neh..
Gatal betul~
Pang jugak kang!
Grrr!

Bai!

19 comments

ayu... said...

huhuhu...mata sy masuk habuk....
len kali jgn lupe cuci habuk tu ye...:p
smile owez...

Nurul chumel said...

so sweet..

noor afzan said...

sangattt suweet..
=)
harus di forward juga pada si tunang yang juga seorang jurutera.
=)

izyanty collection said...

nak jugak cam2 heheh...:p

eLeMeNt 0f L!fE said...

demn...sweet gile laki tu...mcm nak ngis baca jawapan dia...mudah2an kite dipertemukan dgn lelaki yg bersifat seperti jurutera diatas...amin...

Aizuddin Hanis said...

hahaha~~ bakal jurutera here... 6bln lg grade..bachelor of electrical eng.(electronic power n drive)..klau nk register dr skrg..ade 4 je kekosongan~~~

ayuzayuz said...

penah bace kat mingguan wanita. bestkn kalau dpt lelaki mcm tuh.

εїз Cik Fasya εїз said...

thank god..he's an engineer..;p

Pensel Kontot said...

ngee jurutera...
:)

Fara said...

"Tak tahu kenapa mata I masuk habuk bila baca cerita dekat atas ni"

Me too =") I love it so much! Thanks for sharing =)))

tiha said...

speechless saya sis cerita yang benar menyentuh hati ini...........

popo said...

touching story....loyalty.....ssh nak cri camtu.....aper pun setiap manusia ader kekurangan dan kelebihan...maner yg kurang kite ambah ngn kelebihan pasangan..begitu juga sebaliknyer......Ir. POPO

HonEyBuNNy said...

sedihhh jugak...uwawaw

dak eina said...

hoho sweetnya....thnx 4 sharing sis ;)

chenta aziearem said...

cinta tu selalu wujud..
:))

.s.o.f.i.a. said...

kalau me yang engineer caner??? takkan nak kena dok luar umah pegang roti??? =)

syiQin vochelle said...

salam sygs . cte neyh . btw da lame cte neyh sy tao . tetapi sy ta pna jemu berape banyak kali puwn sy bace .sweet kan lelaki tuwh . kan bagus jika smue lelaki mcm tuwh . . lagi2 yg bakal jdy suami kte . . hahahha . . terjiwang laqs . . btw syiqin doakan intan akan dpat seorang insan yg dpat membahagiakan intan seperti cerita kat ats tuwh . amin . . t kawen jgn lupe jemput .. ^_^

Mas said...

alhamdulillah, i dah dapat lelaki yg mcm ni... n dia memang exactly similar with the guy kat dlm cerita ni...n he's an engineer-to-be (electrical).. hihi... love him so much~

✿ CikCimi said...

T____T

 

About Me

My Photo
intanurulfateha
Muar, Johor, Malaysia
Eh, dah ada dua orang baby girl! ;) | Berdaftar dengan SSM, Double I Excellent Enterprise : JR0046896-W | For any inquiries, whatsapp 012-7186471
View my complete profile

#our journey

Friends since 2008
Getting Close since Nov 2010

Daisypath Anniversary tickers

Love is not a matter of counting the years, it is about making the years!

Daisypath Anniversary tickers

Alhamdulillah.. :')

Daisypath Anniversary tickers

Jantung, Hati, Limpa, Paru

Wanita di jadikan atas nama cinta.
Kalau cari, mesti jumpa.

Dan kamu,
Mohammad Noor Irfan;
Terima kasih kerana mencari saya semula!

Hep ! ! !
Curik hati kite ekk!

Tapi tak per..
Kite suke~

(^__^)

#irfanintanJR

#irfanintanJR
Aleesya Eryna

Kesayangan 31-3-13

Kesayangan 31-3-13