Wednesday, July 20, 2011

.ashane nak puaskan hati semua orang ?

.

Bila bercakap soal kepuasan, mampukah kita untuk memuaskan dan mengembirakan hati setiap orang? Mana mungkin, jika kita asyik nak puaskan hati ramai pihak, nak gembirakan hati ramai pihak, nak bahagiakan hati ramai pihak, bagaimana dgn hati kita? Mana lebih mudah? Memuaskan satu hati atau banyak hati? Mana lebih mudah? Mengembirakan satu hati atau banyak hati? mana lebih mudah membahagiakan satu hati atau banyak hati? Pastinya satu hati lebih mudahkan.. So apakata kita jaga dulu sekeping hati kita dari kita sibuk nak jaga hati org lain, sebab org yang kita cuba jaga hatinya itu belum tentu nak menjaga hati kita. Kalau dia tak bahagiakan kita pon tak apa, asalkan sahaja dia jgn menyusahkan kita. Pernah tak korang dengar kisah "Lokman Nur Hakim"?

Situasi 1:-
Satu hari Lokman ingin membawa anaknya keluar daerah, untuk mengajar anaknya tentang satu kehidupan, mereka membawa bersama mereka seekor keldai. Dalam perjalanan itu yang agak jauh itu, lokman sangat kesihan dengan anaknya, maka dia menyuruh anaknya menaiki keldai itu, sementara dia pula berjalan dan memegang tali di leher keldai tersebut, sampai di satu kawasan yang mereka lalui, lokman dan anaknya terdengar satu kata-kata sini "Ish kurang hajar betul, anak dia duduk atas keldai manakala bapa pulak berjalan kaki, apa punya anaklah mcm ni." Maka lokman menyuruh anaknya berjalan dan dia menunggang keldai tersebut.

Situasi 2:-
Sampai pula di satu kawasan yang mereka lalui, lokman tidak terlepas dari menerima kritikan, "Sampainya hati bapa dia, dia sedap-sedap naik keldai, anak dia pula disuruhnya berjalan" Maka Lokman mengambil keputusan untuk menunggang keldai itu bersama-sama dgn anaknya, maka naiklah dua beranak itu keatas keldai tersebut

Situasi 3:-
Sampailah lokman ke satu pekan lagi, maka sekali lagi ada sahaja manusia yang tidak berpuas hati lalu mengkritik Lokman dan anaknya dgn kata-kata "Tak ada hati perut betul dua beranak nie, kesian keldai tersebut terpaksa membawa 2 orang sekaligus" maka sekali lagi Lokman dan anaknya turun dari keldai tersebut.

Situasi 4:-
Maka berjalanlah mereka berdua bersama-sama dgn keldai. Sehinggalah sampai ke satu lagi daerah mereka di kecam dgn panggilan bodoh. Kenapa? Kerana orang-orang disitu mengatakan "Betapa dungu dan bodohnya dua beranak ini kerana ada mempunyai keldai tetapi dinaiki, sebaliknya berjalan bersama-sama keldai, kalau mcm itu baik tak payah ada keldai kalau tak tahu memanafaatkannya" Kesimpulannya :- Seperti yang aku katakan tadi, kita tak akan mampu nak puaskan, bahagiakan, gembirakan hati ramai pihak, so kita buatlah sesuatu untuk menjaga hati kita sendiri. Kerana menjaga sekeping hati sendiri lagi mudah dari menjaga banyak hati disekeliling kita.

Credit to Kak Tash. Terima kasih kerana tak pernah mengeluh mendengar masalah adikmu ini. Dan jugak kepada Lula, Kak Wani, Nemo, Tikah dan semua geng geng dalam SKSM. Tenks sebab buat gelak gelak dalam group tuh.  *lapairmata* T__T 

10 comments

kimiez said...

abaikan jer aper yg orang nak pertikaikan tentang kita.. tapi kadangkala aper yang orang kritikkan perlu untuk kita nilaikan terlebih dahulu untuk perbaiki kelemahan diri..

Natasha said...

saya akan pastikan sy selalu ada utk mdengar keluhan kamu:)...wlpun pada ketika kamu meluahkan keluhan itu sy juga sedang berduka....

mama ikhwan & Ikha said...

alahai..nape adik kita ni.. did ai do wrong with u dear?

Adziim said...

Owh..bru dgr cerita ni. thanks2

nuruashia ♥ said...

huhuh..kene sabar jee sys :)

Bulat said...

susah nak puaskan hati orng ni.. mcm2.. ish2..

cikpia said...

tak payah pikir apa orang nak kata..... just be urself.

.::WaNiE::. said...

so inspiring


lysis

Nik Imana said...

be strong kak intan! hamba yang kuat hatinya disayangi Allah. :)

✿ cikcimi said...

betol.. susa nak puas kan haty sume..

 

About Me

My Photo
intanurulfateha
Muar, Johor, Malaysia
Eh, dah ada dua orang baby girl! ;) | Berdaftar dengan SSM, Double I Excellent Enterprise : JR0046896-W | For any inquiries, whatsapp 012-7186471
View my complete profile

#our journey

Friends since 2008
Getting Close since Nov 2010

Daisypath Anniversary tickers

Love is not a matter of counting the years, it is about making the years!

Daisypath Anniversary tickers

Alhamdulillah.. :')

Daisypath Anniversary tickers

Jantung, Hati, Limpa, Paru

Wanita di jadikan atas nama cinta.
Kalau cari, mesti jumpa.

Dan kamu,
Mohammad Noor Irfan;
Terima kasih kerana mencari saya semula!

Hep ! ! !
Curik hati kite ekk!

Tapi tak per..
Kite suke~

(^__^)

#irfanintanJR

#irfanintanJR
Aleesya Eryna

Kesayangan 31-3-13

Kesayangan 31-3-13