Saturday, July 9, 2011

.macamana korang semua boleh sokong si Ambiga neh? =.='

.

Salam.

TUNTUTAN AMBIGA MELALUI IFC

1. Seseorang anak yang dilahirkan oleh ibu bapa Islam tidak seharusnya secara terus menjadi orang Islam.

2. Orang bukan Islam yang telah memeluk Islam hendaklah diberikan kebebasan untuk kembali ke agama asal mereka (murtad) dan tidak boleh... dikenakan tindakan undang-undang.

3. Sebarang kes pertukaran agama orang Islam kepada bukan Islam tidak sepatutnya dikendalikan oleh Mahkamah Syariah tetapi dikendalikan oleh Mahkamah Sivil.

4. Tidak perlu dicatatkan di dalam kad pengenalan seseorang Muslim bahawa ia beragama Islam.

5. Orang bukan Islam tidak perlu dikehendaki menganut Islam sekiranya ingin berkahwin dengan Orang Islam,Orang Islam hendaklah dibenarkan keluar daripada Islam (murtad) sekiranya ingin berkahwin dengan orang bukan Islam tanpa boleh dikenakan tindakan undang-undang.

6. Seseorang atau pasangan suami isteri yang menukar agamanya dengan memeluk Islam tidak patut diberikan hak penjagaan anak.

7. Orang yang bukan Islam yang mempunyai hubungan kekeluargaan dengan seorang yang memeluk Islam hendaklah diberikan hak menuntut harta pusakanya selepas kematiannya.

8. Kerajaan hendaklah menyediakan dana yang mencukupi untuk membina dan menyelenggara rumah-rumah ibadat orang bukan Islam sebagaimana kerajaan menyediakan dana yang serupa untuk masjid.

9. Orang bukan Islam hendaklah dibenarkan dan tidak boleh dihalang daripada menggunakan perkataan-perkataan suci Islam dalam percakapan dan sebagainya.

10. Bibel dalam Bahasa Malaysia dan Bahasa Indonesia sepatutnya dibenarkan untuk diedarkan kepada umum secara terbuka.

11. Pelajaran agama bukan Islam untuk penganut agama itu hendaklah diajar di semua sekolah.

12. Program-program berunsur Islam dalam bahasa ibunda sesuatu kaum hendaklah ditiadakan. Program dakwah agama lain selain Islam pula hendaklah dibenarkan untuk disiarkan dalam bahasa ibunda masing-masing.

13. Orang Islam yang membayar zakat tidak sepatutnya dikecualikan daripada membayar cukai pendapatan dan wang Hasil zakat sepatutnya digunakan juga untuk keperluan orang-orang bukan Islam.

14. Sepatutnya Islam tidak disebut sebagai pilihan pertama masyarakat Malaysia seperti dalam soal pakaian menutup aurat kepada pelajar sekolah.

Inilah perjuangan Ambiga yang sedang mendapat sokongan daripada orang Islam PAS dan PKR di dalam Negara kita hari ini. Kalau inilah yang kita mahukan, marilah kita menyatakan sokongan tanpa berbelah bagi kepada Ambiga dan IFC.Maruah Melayu Islam di bawah tapak kaki si Hindu Ambiga!

Copy from HERE

Cukup lah sekali aku baca benda neh, aku dah tau yang dia neh ada masalah otak. Zzzzzz. Mana mana orang islam yang sokong tuh, tak fikir ke keburukan nanti? Fikir kesenangan jangka pendek, fikir lah jangka panjang! Korang suka ke negara kita neh di jajah balik? Adoii laaa.. 

Kurang dari 24 jam perhimpunan BERSIH-lah sangat akan di adakan. Tak takut ke tragedi 13 Mei berulang?   Polis sana sini buat roadblock. Bapak aku polis. Aku tau ashane susahnya kerja dia. Ingat polis suka suka hati ke buat roadblock? =.=' Pasal perhimpunan neh, dah menyusahkan semua orang. >.<

Apesal lah rakyat Malaysia jadik macamni...
T____________T


50 comments

Luv like this.... said...

dear

kt share kt fb bole??

cik Dil said...

apa daaa..siapa la sokong dia ni..sangat2 x fhm..T_T

intanurulfateha said...

@Luv like this....

bole.. sile3..

intanurulfateha said...

@cik Dil

menyusahkan betul kan!

Are-Gya said...

btul2 mama n abah kite pon polis..cian dorg..ashik standby je =(
nk g mne2 pon x blh..

sengal..x fhm tul..asal r org MELAYU nk join ambiga ni?? otak dorg kt ner ek? ke de otak xde fungsi?

sgt r B*NG*NG!!

intanurulfateha said...

@Are-Gya

same lah. sbb tu abah x dpt ikut kiteorg pegy penang. sume sebab perhimpunan bersih lah sgt tuh. sengal!!!

anieyz said...

sumpah bobow glew vavi a dy 2..huh !

intanurulfateha said...

@anieyz

tau xpe!

satzim2u said...

klu risau org2 melayu d murtadkan…sama2 la berjuang agar undang2 islam d perkenal….undang2 yg ada itu sendiri tidak membela org islam..nk salahkan peguam yang d upah..peguam plak bukn islam..lau dia tue islam, n ambil upah kerna duit nk luluskan murtad tue, bleh la persoal….disini bukn nk sokng dia…tp nk bg tau, dasar undang2 itu sendiri yg perlu di lihat..membela umat islam atau tidak..sepatutnya sebuah negara islam patut ubah dasar..ubah peraturan n nyatakan mana2 umat islam tidak boleh murtad..tiada hak untuk memohn murtad, buat peraturan…murtad di hukum bunuh (contohnya)..baru hal2 yg berkaitan umt islam murtad tidak timbul n tiada pihak yng persoalkan lagi…masalah skng, peraturan yg ada terutama isu murtad itu sendiri yang memberi peluang untuk mana2 pihak persoalakan…persoalan skang…adakah yang berkuasa, yang memerintah sebuah negara tidak boleh buat atau memang tak ingin buat??????….

satzim2u said...

lagi satu, jgn la ikut emosi hanya sebab ayah awak tu polis...

hari ni kita kata kita benci ngan pendemo yg menyesakkan. esok lusa kita xtau mungkin pendemo ini yg bawa perubahan... lebih baik berdiam diri tanpa menuding salah kpd sesiapa. sebab segala yg mendatang baik/buruk (harap yg baik la) mungkin kita juga yg menikmatinya~(neutral)

Nurulchumel said...

bodoh!
I tak suka keling nih!
porak peranda kan malaysia!
yang lagi teruk, Islam!

Chikova_Araishii said...

mmg ade mslh otak mgkuk ambiga neh, kene sebar meluas cdgn dye tuh bia smue tw kebodohan dye, xdelah sokong melulu jek!

satzim2u said...

owh btw, polis bnyk ada kt kampus um ni... smalam hr jumaat, pkul 140tghr dorg still lepak2 (menurut kwn pompuan)... darurat ke x pergi smayang jumaat... itu sekadar persoalan la kan.... kalau betol2 sygkan agama la... i/m not saying sume polis2 x smayang, tp 1.40 tu waktu solat SUDAH masuk.. so, nasib la, kerana susu setitik, rosak imej PDRM... kan? peace~

Sya.Ryanna said...

haipp.. kacu2..info bout Ambiga.. haiksss.. betul ke ni???

http://en.wikipedia.org/wiki/Ambiga_Sreenevasan

nama yang hampir kite da lupekan.. tetibe ingat balek.. ngaaa...

intanurulfateha said...

@satzim2u

ape kate u pegi buat proposal dan hantar pd kerajaan. :)

intanurulfateha said...

@satzim2u

i ckp mcmtu sbb bukan emosi abah i polis.. cume i kesian pd die yg semua org ckp polis teruk pdhal die cume jalankan tugas. thats all :') dan i tak paksa pun u sokong sesiapa :)

intanurulfateha said...

@Nurulchumel

hoyeah!

intanurulfateha said...

@Chikova_Araishii

heeeeee kan?

intanurulfateha said...

@Sya.Ryanna

betul lah kot huhuhu

intanurulfateha said...

@satzim2u

kalau ade darurat ke hape, mcmane? kalau ade org dtg serang, kwn pompuan tu bole prtahankan ke? mebi doang standby.. kite tatau part die mcmane.. mungkin lps tuh doang qada. tak pegi smayang jumaat 3x baru di kira salah (kalau i x silap) cube fikir dr segi positif..

Miss Teo said...

Mahu share dkat fb . bole kn ? hee

intanurulfateha said...

@Miss Teo

boleh ^^,

Muhamad Zaki Zafir said...

ydp agong ketua negara islam ada, perlembagaan pun ada, ape je yg ambiga blh buat pun kalau dia bising-bising?

isunya skrg ni ape yg kita sbg org islam sndiri buat utk kuatkan akidah kita.pergi konsert, bersorak sorai kat konsert? :)

intanurulfateha said...

@Muhamad Zaki Zafir

;)

s.h.i.d.a said...

yg join bersih tu mmg patut kene tangkap tambah2 lagi org melayu yg beragama islam~

intanurulfateha said...

@s.h.i.d.a

huhuhu

ladybird said...

memang bodoh pown.
menyusahkan orang tak abiz.
;)

aRe_qiLah said...
This comment has been removed by the author.
intanurulfateha said...

@ladybird

zzzzz =.='

intanurulfateha said...

@aRe_qiLah

polis keje ikut shift.. so xleh salahkan doang.. mcm kawan akak ckp...

"try test dia jadi polis dulu. lagi2 kalo die jadi polis yg pangkat Konstabel tu. baru die tahu tugas diorang yg meronda dgn jadual tugasan diorang yg ikut shift tu. mmg time solat Jumaat diorang ade meronda jugak ape. tp minggu depannya shift diorang dah lain. kire bukan berderet tetiap minggu diorang kena skip solat jumaat. kite brdua yg anak polis ni bukan nak komplen sebab 'kita anak polis'. lagi satu, kalau nak marahkan polis sgt buat kerja ni semua, agak2 yg kes kanak2 tadika kat muar tu siapa lah yg nk handle ek? polis jugakkk yg diorang panggil."

:) so?

C!k LaYLa PiPi GeBu said...

utk satzim2u .. tak yah nak persoal kan ibadah orang lain kalau kita pon ada yg loponglopong kan...itu antara dia dgn TUHAN...itu dah tugas dia..kalau dia tak amanah dlm menjalankan tugas..itu antara dia dan TUHAN...kita ni pulak jangan lah nak menuduh tanpa selidik...awak pon dgr dari kawan awk je kan..bukan nye awk nampak kan??so??? think by urself lah...

asma amalina said...

bodo gle ambiga toe -.-"

cikSukaSuki@AL said...

dem betul

kalau orang Islam sokong, gua sarankan kasi pancung laaa

cik aiLebiu said...

oh ini rupanya sebab knapa nama ambiga ni tetiba letup2 skang..sana sini org dok sebut2 nama ni..ohhhh...

emieysandra said...

abg agkat emiey pun tksub ng bnde ni..mmg geram sgt ah, pe ke bod** sgt nk ikut keling ni..trg2..bkn nk pertahankan islam..

sdi sgt..npe melayu mudah t'pgruh ng bnde ni =.='

pink said...

Hee abh kite polis gak sys ,aigoo tak pasal2 polis tk dpt cuti sana sini kan kan heee

aru said...

ni just bende dulu....kuning skunk ni x derk kene mengene ngan bende ni..tuntutan bersih len...drpd korg mengata dye ni..bek korang tegok dri sendiri..pe yg kite dh wat utk negara,,,sekurang2nya dye ni ada keberanian nak suarakan pendapat..korang??tanye la diri sendri,..

mirul said...

oh, polis eh. gudluck

Gieyana said...

mcm2 dunia akhir zaman nie..yg betul di per'iakan dn yg salah senyap jer kan..

Sufy said...

@satzim2u sy setuju dgn awk..

Sufy said...

Tuntutan BERSIH tu lain..bkn sbb Ambiga ni, kena kaji betul2 dan faham sblm buat...maaf dtg mencela..

nairaariaa said...

eii..truk..sape yg islam sokong lagi teruk...

♥yaya budak suka embun♥ said...

sebab die nih la kitorg takleh bercuti ngan aman. gggrrrrrrrrrrr

Ciyk AnySs said...

nk share boley..

Myra Arshad (: said...

dia ni saiko je lebih. nak plakkkk orang ikut diaaaa. aaaa. tensiii T_T

Amanda Sasha said...

nampak bebeno berat sebelah.perjanjian yang lebih kepada orang bukan islam. ambigo yang tidak adil.

♥GAdiSMeRaHJaMbU♥ said...

masalahnye sekarang, yg menyokong ambiga ni 90% MELAYU. how shame! =.="
orang Islam sendiri membiarkan agama nya dipijak. si kafir pasti gembira dengan pecah belah org Islam mcm ni. heh~

enyheartsdiamond said...

2 lah, papa kita kena standby bagai untuk bertugas ni.. lepas bertugas, mcm2 org kata pulak kan..

bajukurung said...

salam,
hurmmm cian kan..polis ni wat sekatan sbb banyak sbb antaranya tidak mahu ade barang2 yg merbahaya terlepas yg boleh menjadikn keadaan menjadi lebih buruk..hurmmm..tp owg slhkan polis n ketawakan polis yg jadi pertahanan...huhu..jgn ghairah sgt nk perubahan akirnya negaraa tergadai..nauzubillah...wallahu'alam...

http://www.menitiperjalanan.blogsot.com

Siti Zulaika Muhamad said...

syafik says:
July 10, 2011 at 3:14 pm

bersih1.0 pn kene bnth ngn kejaan wlpn pengerusiny melayu..so..scra ksmpny..kerajan mmg tkt mgadakn pilhnrya yg adil..soal sp pengersi xpntg,A.samad said jg mrpkn org pntg dlm bersih..jgn kita menylhkn owg kafir yg x mengrti Islam..tpuk dada tny diri msg2 knp murtad trjd dimalaysia…


nk dgr pendapat rakyat yg lain?tgok page ni

http://ariffshah.com/penutupan-jalan-kuala-lumpur-kerajaan-polis/

 

About Me

My Photo
intanurulfateha
Muar, Johor, Malaysia
Eh, dah ada dua orang baby girl! ;) | Berdaftar dengan SSM, Double I Excellent Enterprise : JR0046896-W | For any inquiries, whatsapp 012-7186471
View my complete profile

#our journey

Friends since 2008
Getting Close since Nov 2010

Daisypath Anniversary tickers

Love is not a matter of counting the years, it is about making the years!

Daisypath Anniversary tickers

Alhamdulillah.. :')

Daisypath Anniversary tickers

Jantung, Hati, Limpa, Paru

Wanita di jadikan atas nama cinta.
Kalau cari, mesti jumpa.

Dan kamu,
Mohammad Noor Irfan;
Terima kasih kerana mencari saya semula!

Hep ! ! !
Curik hati kite ekk!

Tapi tak per..
Kite suke~

(^__^)

#irfanintanJR

#irfanintanJR
Aleesya Eryna

Kesayangan 31-3-13

Kesayangan 31-3-13