Monday, July 18, 2011

.sedapnya lempuk durian !

.

Salam.

Tadi I tanya mama, ashane cara nak buat lempuk durian. Errr bagi yang tatau lempuk durian tuh hape, ia adalah sejenis makanan yang sedap di makan dengan roti! Senang cakap macam jem lah. Sedapnyeeee! *lap air liur sat* Dulu masa arwah nenek ada lagik, dia selalu buat. Hmmm... T__T

Credit HERE


Camni cara buat lempuk durian tuh. 

Bahan-bahan ( 1 keluarga )
1 mangkok besar isi durian (atau ikut suka)
250gm gula pasir
1 biji gula Melaka
secubit garam
* kurang atau tambah gula jika tidak/suka manis ;)

Cara-cara
Masukkan kesemua bahan ke dalam kuali
Masak dengan api perlahan dan sering dikacau supaya tidak hangit
Terus dikacau sehingga kental (tidak lekat dalam kuali)
Setelah sejuk bolehlah dimasukkan ke dalam plastik dan simpan dalam peti sejuk

Credit HERE.

Senang je kan kan? :-) Memandangkan durian tersangat lah banyak dekat rumah I neh, baek I buat lempuk kann. Aritu nenek Super K ada kasik frozen tempoyak. Tak sabar nak tunggu mama masak. Nyum nyum. I neh hantu durian. Sep baek lah pakwe I pun hantu durian. Kikiki. 

Hari hari makan durian.
Ohhh heavennyeeeeee
^_________^

7 comments

nuruashia ♥ said...

nuru pon ske duyan sgt2..nk cikit :P

~Eizny Ejan~ said...

sdapnye!!!!!
adeii terase kat tkak da ni huhu

nora EQeen said...

yeay! hahaha testing2..

NugRuL SakuRa said...

mcm pengat duyan ek sis?

bella luna said...

erm cedapnya.. semalam mama kita baru je buat bubur kacang+durian tu pon sedappp

Mr feckry said...

sodap juga ni

aku nabihahaha:) said...

balik la kedah, ada lempok durian buatan sndiri neh! :)

 

About Me

My Photo
intanurulfateha
Muar, Johor, Malaysia
Eh, dah ada dua orang baby girl! ;) | Berdaftar dengan SSM, Double I Excellent Enterprise : JR0046896-W | For any inquiries, whatsapp 012-7186471
View my complete profile

#our journey

Friends since 2008
Getting Close since Nov 2010

Daisypath Anniversary tickers

Love is not a matter of counting the years, it is about making the years!

Daisypath Anniversary tickers

Alhamdulillah.. :')

Daisypath Anniversary tickers

Jantung, Hati, Limpa, Paru

Wanita di jadikan atas nama cinta.
Kalau cari, mesti jumpa.

Dan kamu,
Mohammad Noor Irfan;
Terima kasih kerana mencari saya semula!

Hep ! ! !
Curik hati kite ekk!

Tapi tak per..
Kite suke~

(^__^)

#irfanintanJR

#irfanintanJR
Aleesya Eryna

Kesayangan 31-3-13

Kesayangan 31-3-13